Recensie The Bell Jar |Sylvia Plath

the bell jar

Titel: The Bell Jar (De Glazen Stolp)
Schrijver: Sylvia Plath
ISBN: 9780571226160
Aantal pagina’s: 234
Uitgeverij: Faber and Faber Limited | 1966

Ik doe IB, wat inhoud dat je met Engels veel teksten gaat analyseren en schrijven, echt super interessant dus! Een van de vele voordelen van IB is dat je kennis maakt met Engelse literatuur en zo hadden we van school een exemplaar van The Bell Jar van Sylvia Plath gekregen! Echt, als je mij een leesboek geeft, dan schiet je omhoog in mijn lijst van super leuke en geweldige mensen in dit universum. Shout out naar de geweldige meneer van den Ende, voor het geven dit boek!!!!

Maar is The Bell Jar eigenlijk wel een boek waar je blij van wordt?

Het verhaal van The Bell Jar (De glazen stolp) speelt zich af in de jaren vijftig en volgt de ondergang van de getalenteerde Esther Greenwood. Wanneer Esther na haar studie stage gaat lopen bij een populair vrouwentijdschrift in New York, wordt ze met een hele andere wereld geconfronteerd. Ze hoopt op een vervolg van haar academische carrière, maar wordt afgewezen en trekt weer bij haar moeder in. Daar verzinkt ze, op zoek naar haar identiteit, steeds verder in een depressie, totdat opname in een psychiatrische kliniek de enige uitweg lijkt.

Ten eerste was het wel raar om een boek te lezen over iemand met dezelfde voornaam. Het boek gaat over Esther Greenwood, en zij wordt langzaam depressief. Tijdens het bespreken van het boek in de klas hadden we het dus telkens over Esther, wat in het begin best raar was. Zelf heb ik het ook een tijdje moeilijk gehad en de manier waarop Sylvia Plath situaties beschrijft waren soms best wel herkenbaar.

Esther Greenwood is iemand die snel negatief oordeelt over andere mensen. Ik denk dat als ik haar in real life zou ontmoeten dat ik geen vrienden met haar zou zijn. In het begin vond ik haar eigenlijk nog wel oké, maar later kom je er al meer achter wat haar houding is (passief) en die past me eigenlijk niet zo. Dat wilt niet zeggen dat Esther een slecht karakter is! In tegendeel juist! Esther’s karakter is diepgaand en zet je echt aan het denken.

De opbouw van dit boek is bijna meesterlijk. Al vanaf het begin krijg je hints over wat er aan het einde gaat gebeuren, daar hou ik zo veel van!! Op die manier word een boek echt een geheel. In het begin is Esther een herkenbaar karakter en omdat de stapjes richting haar depressie soms heel subtiel zijn wordt je als lezer echt mee genomen in haar waanzin. The Bell Jar is een heel geloofwaardig boek, het voelt bijna echt.

Wat The Bell Jar ook echt tot literatuur maakt is het gebruik van “Mirror Characters”. Mirror characters zijn karakters die in het verhaal zitten om de lezer een beter beeld van de hoofdpersoon te geven, als een spiegel dus! In The Bell Jar zitten veel van dit soort karakters verwerkt. Bijvoorbeeld Doreen, Esther kijkt echt tegen Doreen op omdat ze altijd durft te zeggen wat ze wilt. Ze wil zelf meer zijn zoals Doreen en het lijkt alsof Doreen later ook wordt gebruikt om Esther haar stemming te omschrijven. Als Doreen niet meer in de buurt is mist ze haar en doet ze niet heel actief meer mee met de activiteiten terwijl ze vroeger altijd heel ambitieus was. Later kan ze haar ook niet meer bereiken en is het alsof Esther ook een stukje van haarzelf verliest.

Ook zijn er in dit boek karakters die Esther verschillende opties laten zien. Ze zijn als het ware rollen die Esther zou kunnen aan nemen. Doet ze wat de maatschappij van haar verwacht en wordt ze net zoals de vrouw op de hoek van de straat? Getrouwd, moeder en gelovig. Of wil ze net zoals Doreen zijn? Grappig, kort door de bocht en rebels.

Je weet dat een boek goed is als het je echt aan het denken zet en dat doet The Bell Jar zeker!! Maar of je er vrolijk van wordt? Emotioneel gezien niet, maar literair gezien zeker wel!! Het boek is echt een aanrader als je van literatuur houd, maar je moet er wel een beetje voor in de stemming zijn. 🙂