Recensie The Circle|Dave Eggers

Bron: goodreads.com

Titel: The Circle
Schrijver: Dave Eggers
ISBN: 9780241970379
Aantal pagina’s: 491
Uitgeverij: Penguin Books| 2013

Eindelijk is het zo ver! Een recensie van The Circle van Dave Eggers :). Ik wilde het boek al best lang lezen, en toen ook nog eens de trailer van de film (met Emma Watson in de hoofdrol) uit kwam, kon ik gewoon niet meer wachten.

Het kostte me wel wat moeite om het boek te mogen lenen van de schoolbibliotheek, het is namelijk een klassenset en daarvoor heb je toestemming nodig van een docent of zo (moeilijk, moeilijk). Gelukkig heb ik een hele chille docent voor Engels die wel een briefje voor me wilde schrijven (Shout out naar meneer van den Ende!!!).

Het leven van Mae Holland veranderd voor goed als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. Dit bedrijf regelt je e-mails, social media en al je betalingsverkeer. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken.

Als medewerker van de Cirkel, wordt er van Mae verwacht dat ze alles met haar volgers deelt en mee doet aan de vele groepsactiviteiten en feestjes. Op het campus van de Cirkel is alles aanwezig wat je maar nodig kan hebben, van tennisbanen tot slaapvertrekken, you name it!

Mae laat zich meeslepen door de energie van het bedrijf dat steeds meer macht krijgt over de wereld. Camera’s houden je van alle kanten in de gaten en het bedrijf beschikt over alle informatie over jou. Hun visie wordt steeds extremer, is de Cirkel eigenlijk nog wel te stoppen?

Mae Holland is de hoofdpersoon van dit boek. Tenminste, in het begin van het boek was ze een persoon, maar daarna was ze meer een verlengstuk van het internet en de Cirkel. In het begin was Mae een normaal persoon, ze had haar eigen hobby’s, problemen en een in haar ogen vervelende ex (Mercer). Dit zorgt ervoor dat waarschijnlijk veel mensen zich zelf terug kunnen vinden in Mae, wat je extra aan het denken zet tegen het einde van het boek. Mae gaat namelijk in de loop van het boek meer en meer delen op social media om een hoger participation rank te krijgen. Dit is voor veel mensen denk ik wel herkenbaar, als je vooruitgang kan zien ben je bereid om er net even meer je best te doen (denk aan gamen).

Je merkt dat Mae steeds meer gebrainwasht wordt door de Cirkel en ze bedenkt tijdens haar presentatie dan ook drie motto’s van de Cirkel:

1. Alles wat gebeurt moet openbaar zijn
  2. privacy is diefstal
  3. geheimen zijn leugens

De ideeën van de Cirkel worden steeds radicaler en tijdens het lezen zat ik in een constante tweestrijd. Ja, het zou heel cool zijn als een armband je kan vertellen hoe het er voor staat met je gezondheid, maar zou jij het oké vinden als anderen jou levensstijl ook helemaal zouden kunnen uitlezen? Zou je om alles te kunnen weten, ook je eigen privacy willen opgeven? Zou je ander gedrag vertonen als er 24/7 een camera op je gericht staat?

Het boek is geschreven vanuit het hij/zij perspectief, wat perfect in het verhaal past! Je krijgt dan namelijk een beetje het gevoel alsof je een van Mae’s volgers bent. Er zijn momenten waarop je daarom niet precies weet wat er in Mae omgaat, terwijl je dat wel zou willen. Hierdoor begon ik ook weer een beetje aan mezelf te twijfelen, heb ik ook last van de radicale Cirkel ideeën?

Gelukkig is er ook nog iemand in het boek die niet blind met deze data stroom mee doet. Mercer, het ex-vriendje van Mae is zwaar tegen de Cirkel en laat dat ook aan haar merken. Hij ziet al snel in hoe gevaarlijk de Cirkel is en probeert Mae nog te waarschuwen. Hij ziet social media als een constante stroom van roddels, en hij ontwijkt het internet dan ook bijna volledig. Mercer ziet social media als junkfood. In junkfood zit precies genoeg zout en vet wat ervoor zorgt dat je door blijft eten. Je hebt geen honger, maar toch blijf je de lege calorieën eten. Hij beweert dat social media ervoor zorgt dat je extreme sociale behoeftes krijgt. Nu ik erover na denk valt deze gedachte ook heel goed te koppelen aan het eind van het boek. Mae probeert dan de “donkere scheur” in zichzelf te dichten door nog meer te gaan delen op het internet. Ik denk dat ik van alle karakters in het boek het toch wel het meest eens ben met Mercer. Bij het lezen van het boek is hij een beetje de rots in de branding.

Tegen het einde van het boek zie je dat om Mae heen steeds meer breken onder het toekijkende oog van de Cirkel en haar biljoenen volgers. Toch lijkt het alsof Mae dit niet ziet en ze blijft zich vast houden aan de standpunten van de Cirkel, best ziek eigenlijk!

De Cirkel is echt een boek dat je aan het nadenken zet. In het begin van het boek zou ik niets liever willen dan werken bij de Cirkel, maar na het boek te hebben gelezen weet ik dat niet meer zeker. Het bedrijf is perfect georganiseerd en probeert zo goed mogelijk voor het personeel te zorgen. Maar ik denk dat de social media veel te veel is voor mij. Ik heb simpelweg genoeg aan YouTube, Whatsapp, Pinterest en Goodreads (Jaaah, ik ga zo meteen Facebook aanmaken, ssshhht). Andere vormen van social media kosten mij te veel tijd en vind ik veel te veel op elkaar lijken.

Omg ik moet echt stoppen met typen, deze recensie is al veel te lang! Er zijn zo veel dingen die ik mezelf ben af gaan vragen bij het lezen van het boek, en de antwoorden op die vragen zijn zeker niet simpel! Ik weet zeker dat als ik mezelf nu niet stop, dit een blogbericht van twee meter kan worden! De Cirkel van Dave Eggers is dus een echte aanrader!

P.S. The Circle zal vanaf 11 mei dit jaar te zien zijn in de bioscoop, ik kan niet wachten!! 🙂