Recensie Maanziek | Eva Linden

Titel: Maanziek
Schrijver: Eva Linden
ISBN: 9789082534634
Aantal pagina’s: 256
Uitgeverij: Livane | 2017

Een tijdje geleden kregen wij een bericht op Facebook van de Eva Linden zelf! Ze vroeg of wij haar boek zouden willen lezen. Na het lezen van de samenvatting kon ik hier natuurlijk geen nee op zeggen! Wil je meer weten over dit gave boek? lees dan snel verder!

De zeventienjarige Mathis heeft het niet makkelijk. Naast de problemen met zijn vrienden en zijn liefje, heeft hij last van vreselijke, levensechte nachtmerries. Net op het moment dat hij niet meer weet wat echt is en wat niet, ontmoet hij een mysterieus meisje met een duister verleden. Ze vertelt hem over de gevaren die er zijn in de wereld van ‘lucide dromen’. Ondertussen raken de twee steeds meer verstrikt in een spel tussen goed en kwaad, en verliezen ze hun grip op de werkelijkheid. Slagen ze er in om zichzelf te redden? Of is het allemaal maar…een droom?

Mathis is de hoofdpersoon van dit boek en komt terecht in de voor hem geheel nieuwe wereld van de lucide dromen. In het begin van het boek wordt het beeld geschetst dat hij maar een mager mietje is. Maar door gebeurtenissen later in het boek wordt hij vastberaden om het kwade te verslaan, wat natuurlijk een zeer goede ontwikkeling is.

Het idee van de droomwereld en hoe deze in elkaar zit is echt zo gaaf! Deze wereld is zo goed opgebouwd dat je na het lezen van het boek bijna gelooft dat het ook echt bestaat. Ik hou er echt van als een fantasy boek gaat over een wereld die zo dicht bij je staat en je er toch nog niets van weet. Dat hidden in plain sight gevoel maakt dit boek extra leuk om te lezen. 🙂

Wat ik ook heel goed vond aan dit boek is dat het verhaal gelijk begint en dat het makkelijk weg leest. Ik vond het als nuchtere Noord-Hollander echt leuk om een boek van een vlaming te lezen. Zinnetjes als “Ik zie je graag” is voor mij echt kenmerkend voor mensen uit België, ook zou ik nooit “liefje” tegen mijn vriend zeggen (als ik die had, haha). Ik vond dit erg grappig om te lezen en ik vind dat dit zeker bijdraagt aan de charme van dit boek!

Het boek is verdeeld in drie delen. In deel 1 en 3 volg je de gedachtegang van Mathis en in deel 2 die van Mila. Deel 2 sprak mij meer aan dan 1 en 3, omdat Mila veel meer weet over de droomwereld en jij dus ook meer te weten komt. Mila is zelfstandig en heeft zelfvertrouwen, wat ook heel prettig is om te lezen. Bij de delen van Mathis vond ik zijn onwetendheid soms een klein beetje irritant.

Het is alleen zonde dat er in dit boek toch een paar kleine spellingfoutjes te vinden zijn. Eerst dacht ik bij sommige zinnen dat de Vlaamse zinsopbouw soms ietsje anders is en het aan mij lag, maar dat bleek toch niet het geval. Bijvoorbeeld “Als een rad in de val” is toch iets waar ik niet over heen lees.

Toch vind ik het idee Maanziek echt geweldig en kijk ik echt uit naar het vervolg!

1 hart 1 hart1 hart

4 gedachtes over “Recensie Maanziek | Eva Linden