Recensie Het meisje in de trein | Paula Hawkins

meisje-in-de-trein

Titel: Het meisje in de trein
Schrijver: Paula Hawkins
ISBN: 9789044983470
Aantal pagina’s: 360
Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers | 2015

Voordat het boek uitkwam  was dit boek al een gehyped boek in thrillerland en er is ook al een film van gemaakt,  mijn interesse was dus gewekt! Toen ik tegen een vriendin zei dat ik het boek graag zou willen lezen, zei ze dat ik het van haar mocht lenen. Op dat moment had ik best veel boeken die ik  aan het lezen was. Dus nu, ongeveer  een maand later, komt eindelijk de recensie van Het meisje in de trein. Maar vind ik de hype rond dit boek wel terecht?

Iedere ochtend neemt Rachel dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven – in Rachels ogen – is perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was.

Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon weer door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal, wanneer blijkt dat ‘Jess’ vermist wordt. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? En heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?

Rachel is de hoofdpersoon in dit boek, zij is depressief en ze zit aan de drank. Doordat ze zo vaak dronken is, is haar geheugen slecht, waardoor je tig keer leest dat ze weer eens niet weet wat ze s’avonds heeft gedaan. Dit vond ik persoonlijk echt best wel irritant, omdat ik zelf om die reden niet drink. Het boek pakte me vooral in het midden niet zo, omdat ik niet heel erg geïnteresseerd ben in treurige drankverhalen. Wel is ze heel nieuwsgierig naar de verdwijning van Megan Hipwell  waardoor ze zelfs een paar dagen nuchter blijft.

Het verhaal wordt ook verteld uit het perspectief van Anna (de vrouw van haar ex) en Megan (De vrouw die vermist raakt). Dit maakt het verhaal een stuk interessanter, omdat je dan meer weet dan Rachel. Ook leer je deze personages beter kennen en kom je er aan het eind achter dat de karakters meer op elkaar lijken dan je in het begin had verwacht. Eigenlijk heeft elk karakter in dit boek issues.

Het boek werd voor mijn gevoel wel een beetje langdradig. Ik had het gevoel dat sommige dingen bijna herhaald werden maar dan anders verwoord. Verder heb ik nergens in het boek echt iets van humor gelezen, waardoor het wel een bedompte sfeer geeft. De schrijfstijl van Paula Hawking is vrij simpel en makkelijk te volgen. Op sommige momenten zijn er wel echt mooie beschrijvingen zoals dit moment:

Leegte, dat begrijp ik. Ik begin te geloven dat je daar niets aan kunt veranderen. Dat heb ik overgehouden aan de therapiesessies: de gaten in je leven zijn daar voor altijd. je moet eromheen zien te groeien, zoals boomwortels rond beton;

-Megan, Het meisje in de trein blz.111

De laatste 60 bladzijden maakte voor mij wel veel goed. Het verhaal neemt hier een andere wending en je komt erachter dat werkelijk elk personage serieuze problemen hebben (Behalve de agenten dan). De spanning neemt hier echt toe en je komt er eindelijk achter wat er echt is gebeurd de nacht van Megans verdwijning.

Ik raad dit boek niet aan. Onderwerpen als kinderen krijgen, drank en relatieproblemen spreken mij niet heel erg aan, maar het kan natuurlijk dat als je interesse wel naar deze onderwerpen uitgaat je het wel een goed boek vind. Ik vind de hype rond dit boek niet terecht, maar het einde maakte toch wel weer wat goed.

1 hart1 hart