Recensie Library of Souls | Ransom Riggs

Titel: Library of Souls (Nederlandse titel: Bibliotheek der Zielen)
Schrijver: Ransom Riggs
ISBN: 9781594747359
Aantal pagina’s: 428
Uitgeverij: Quirk | 2015

Eindelijk is het zover, het laatste boek uit de serie van Miss Peregrine’s Peculiar Children! Ik verheugde me echt zo erg op dit boek! Maar heeft het ook aan mijn hoge verwachtingen voldaan?

De tijd begint te dringen voor de Peculiar Children. Met een gevaarlijke gek die vrij rond loopt en hun geliefde Miss Peregrine die nog steeds gevaar loopt, moeten Jacob Portman en Emma Bloom de gevaarlijkste reddingsoperatie ooit uitvoeren. Ze moeten reizen door een landschap dat verscheurd is door oorlog, ontmoeten nieuwe bondgenoten en ze worden geconfronteerd met grotere gevaren dan ooit tevoren. Zal Jacob de held zijn die zijn mede Peculiars in hem zien?

Zoals de lezers van de eerste twee boeken wel weten eindigde het tweede boek (Hollow city) met een cliff-hanger. Jacob, Emma en Addinson werden aangevallen door een Hollow terwijl hun vrienden door wights werden afgevoerd in een trein. Toen het er naar uit zag dat ze met z’n drieën zouden worden opgegeten, wist Jacob de Hollow te stoppen door in Hollow-taal tegen hem te spreken. De Hollow luisterde en Jacob redde zo zijn vrienden. In dit boek ontdekt Jacob een nieuwe kant van zijn gave en de veiligheid van zijn vrienden komt dus nog meer in zijn handen te leggen. Jacob wordt in dit boek nog een echte leider. Ik vind het heel gaaf om Jacob zo te zien veranderen als je terug kijkt naar de jongen die hij in het begin van de boekenserie was. Er was ook een moment in het boek waarbij Emma en Jacob moesten vechten en Jacob the Old-Jacob (die zou klagen en tegenstribbelen) aan de kant zet om moedig te vechten als the New-Jacob. Ik vind dit echt zo goed beschreven door de schrijver, omdat hij hierdoor de groei van het karakter samenvat in één zin en het verhaal dan snel weer verder gaat.

Naast de momenten dat Jacob denkt aan de oude en nieuwe Jacob zijn er nog veel meer momenten in het boek waarbij gebeurtenissen eerder uit de serie worden gekoppeld aan wat er op dat moment aan de hand is. Dit is een van de dingen die dit boek een waardig einde van deze mooie serie maakt, omdat het op deze manier de boeken verbind tot dat alle puzzelstukjes in elkaar zijn gevallen. Ik kan op dit moment geen situatie bedenken waarin dit gebeurt zonder dat ik spoilers geef, dus dit zou je dan maar op mijn woord moeten geloven ;).

Over geloven gesproken! In dit boek komen Jacob en Emma in Devil’s acre en weten zij maar moeilijk wie ze wel en niet kunnen vertrouwen. Ook hier over wil ik niet te veel spoilers over geven, maar net als bij wie is de mol is niets wat het lijkt!

Devil’s acre was het enige in de serie wat mij op een of andere manier niet zo aansprak. Ik kan er niet precies mijn vinger op leggen wat het nou is, maar ik denk dat het ook deels  ongeduldigheid is. Ik wilde natuurlijk heel graag dat Jacob, Emma en Addinson hun vrienden gingen redden maar omdat zij niet wisten waar hun vrienden waren dwaalde ze een aardige tijd rond in Devil’s acre. Ik denk dat door de ongeduldigheid het begin in Devil’s acre niet zo mijn ding was, maar gelukkig nam dit gevoel af toen ze mensen vonden die ze wilde helpen om de wights te verslaan.

Ik had het einde van de serie niet beter kunnen voorstellen! Ook dit gaat heel erg moeilijk worden om uit te leggen zonder spoilers te geven, maar ik ga het proberen! Wat het einde van dit boek zo goed maakt, is dat na het lezen vrijwel al je vragen beantwoord zijn. Ook kon ik tot het einde aan toe niet stoppen met lezen, het zat namelijk nog vol met verassingen. Ik dacht telkens dat ik het einde wel aan voelde komen en dan sloeg het verhaal weer helemaal om. Echt geweldig!

Het was echt heel erg moeilijk om deze recensie zonder spoilers te schrijven, er gebeurt namelijk zo veel nieuws! Maar ook wordt er veel verwezen naar het verleden waardoor de serie als een geheel eindigt. Ik vond deze serie een waar meesterwerk en ik raad het echt aan iedereen aan! Bravo Ransom Riggs!