Recensie Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children | Ransom Riggs

bron: bol.com

Titel: Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children (Nederlandse titel: De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine)
Schrijver: Ransom Riggs
ISBN: 9781594746031
Aantal pagina’s: 368
Uitgeverij: Random House US| 2013

Het is al best lang geleden toen ik voor het eerst van dit boek hoorde. Nog voor YALFest! Kun je nagaan! En nadat ik er op YALFest achterkwam dat Ransom Riggs wel echt een hele leuke schrijver is en er ook nog eens een film van het boek verscheen, kwam Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children wel heel hoog op mijn to read lijst te staan! Dus nu eindelijk een wel verdiende recensie van dit boek!

Een mysterieus eiland. Een verlaten weeshuis. Een vreemde verzameling bizarre foto’s. Als kind had Jacob een speciale band met zijn grootvader, die hem bizarre verhalen vertelde over zijn jeugd en die een collectie vreemde foto’s van bijzondere kinderen bezat. Na het tragische verlies van zijn grootvader reist de zestienjarige Jacob naar een afgelegen eiland in Wales, waar hij de ruïnes ontdekt van een verlaten tehuis voor kinderen. Wanneer Jacob de verlaten kamers van het tehuis verkent, blijkt dat de kinderen van het tehuis meer dan alleen bijzonder waren. Misschien waren ze wel gevaarlijk. Misschien was er een goede reden om hen geïsoleerd op het eiland te laten wonen. En misschien zijn ze nog steeds in leven…

Het verhaal is in de ik-persoon geschreven. Zoals jullie weten, vind ik dat altijd een groot pluspunt! Het voordeel van een verhaal dat vanuit het ik-perspectief geschreven is is dat je de hoofdpersoon veel beter leert kennen, omdat je ook de gedachten van het personage dan te weten komt. Jacob Portman is een normale jongen uit een rijke familie en heeft niet veel vrienden. Met de aanwijzingen die hij van zijn opa heeft gekregen gaat hij op zoek naar het tehuis van mevrouw Peregrine. De rol van Jacob in dit boek doet me eigenlijk een klein beetje denken aan de rol van Emma Swan van de serie Once Upon a Time. Jacob ontdekt namelijk een hele nieuwe wereld, en stelt daarbij de vragen die jij ook graag zou willen weten. Ik hou echt van boeken die een nieuwe wereld laten zien die schuilt achter de wereld die wij kennen, en dit Ransom Riggs doet dit geweldig!

Ransom Riggs weet de bijzondere kinderen goed te omschrijven. De karakters zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt wat ze realistisch maakt. Dit is iets waar veel schrijvers toch de plank mis slaan. Maar in Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children, is dit totaal niet het geval. De kinderen in het tehuis hebben allemaal bijzondere gaves, maar de karakters zijn meer dan alleen hun gave. Emma, een van de belangrijkste van de bijzondere kinderen die vuur kan maken met haar handen, wordt in moeilijke tijden door de kinderen gezien als hun leider. Bronwyn, een heel sterk meisje, is een moeder figuur voor de kleine kinderen. De karakters hebben dus meer eigenschappen naast hun gaves, waardoor ze veel menselijker overkomen. Ook worden de gaves niet eindeloos gebuikt in het boek, waardoor het niet voelt als een cliché.

Wat ik zo speciaal is aan het boek Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children, is dat het vol zit met bijzondere foto’s. Ransom Riggs heeft deze oude foto’s verzameld en heeft er toen dit verhaal omheen bedacht, echt wauw!!!!! Er zitten hele gave en soms enge foto’s in, echt zo knap dat hij dit allemaal bij elkaar heeft gevonden! Je zou het boek alleen al voor de foto’s moeten lezen!

De schrijfstijl van het boek spreekt me echt heel erg aan. Het verhaal wordt vlot verteld met mooie vocabulaire (vooral als je het in het Engels leest). In het interview aan het einde van het boek zei Ransom Riggs ook: “While I’m writing, I like to read books by masters whose technique I can’t hope to match, just to keep the bar high.” Ik vind dat je dit best wel terug kan vinden in zijn werk en ik ga deze tip ook zeker mee nemen in mijn eigen schrijfproces :).

In dit boek zit zeker genoeg spanning. Ik kan eigenlijk geen moment bedenken waarin ik niet nieuwsgierig was of dat ik het langdradig vond worden. Telkens als je antwoord krijgt op je vragen, ontstaan er nieuwe vragen. Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children is zeker een boek dat je aandacht weet vast te houden!

Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children is een boek met een bijzonder verhaal met gave foto’s. Maak kennis met de wereld van de peculiars if you’re ready to be amazed! Ik raad dit boek aan iedereen aan!

P.S. Ken jij de schrijver Ransom Riggs nog niet? Vorig jaar op YALFest vond ik hem echt de leukste schrijver! Hier een filmpje om te laten zien wat ik bedoel:

Hierin doet hij een book whispering challenge met Tahereh Mafi (zijn vrouw en schrijfster van de shatter me serie) en Christine Riccio (van het YouTube kanaal polandbananasBOOKS)