Recensie Landline | Rainbow Rowell

landline

Titel: Landline (nederlandse titel: Verkeerd verbonden)
Schrijver: Rainbow Rowell
ISBN: 9781409152125
Aantal pagina’s: 356
Uitgeverij: Orion Books | 2015

Ik had altijd de indruk dat er vrij weinig Engelse boeken waren in de bibliotheek bij mij in de buurt en omdat ik graag in het Engels lees ging ik dus niet meer zo veel naar de bieb. Maar een tijdje geleden had ik toevallig wat tijd over om naar de bieb te gaan en kwam ik dus Landline tegen van Rainbow Rowell. Ik had al gehoord dat ze een hele leuke schrijfstijl heeft en ook vergeleken wordt met John Green, een van mijn favoriete auteurs. Ik had dus best wel hoge verwachtingen van dit boek, maar of die ook zijn waar geworden…..

Georgie McCool weet dat het niet goed gaat met haar huwelijk. Vlak voordat ze moet vertrekken naar het vliegveld om Kerstmis te vieren haar schoonfamilie, vertelt Georgie dat ze niet meer mee kan. Er is een grote kans opgedoken op haar werk, als ze die wil grijpen kan ze nu echt niet weg uit Los Angeles. Als haar man Neal en de kinderen vertrokken zijn naar de luchthaven, vraagt Georgie zich af of het nu over is. Of ze nu echt alles verpest heeft. Die nacht ontdekt ze dat ze met haar oude telefoon kan communiceren met Neal in het verleden. Het voelt alsof ze een kans heeft om haar huwelijk te redden nog voordat het begonnen is. Moet ze haar huwelijk redden? Of zouden Georgie en Neal beter af zijn als ze nooit waren getrouwd?

Dit boek had ik vooral gekozen door de naam van de schrijver en omdat het gedoe met de magische telefoon me een beetje liet denken aan de film Before We Go, een film met Chris Evans. Ik was dus best wel enthousiast over dit boek en ik had wel weer eens zin in wat romantiek.

Het boek is vanuit het hij/zij perspectief geschreven. Meestal vind ik dit heel irritant omdat je dan minder over de hoofdpersoon te weten komt, maar dat was in dit boek helemaal niet het geval. Door de vele anekdotes in het verhaal heb je aan het eind van het boek echt het idee dat je Georgie heb leren kennen, wat ik  heel belangrijk vind.

De schrijfstijl van het boek vind ik ook heel leuk. Er zit geen moeilijk taal gebruik in het boek en alles is goed te volgen. Ook worden er vaak referenties gemaakt naar andere boeken of films. Zo is er verschillende keren verwezen naar Harry Potter en ook een keer naar Sherlock Holmes. Dit vind ik echt geweldig, dan kan ik namelijk weer Captain America quoten met, “I understood that reference!”

Het boek begint vrijwel gelijk met het probleem wat werd besproken op de achterkant. Hierdoor blijf je je tot het eind van het boek afvragen of het weer goed komt met hun relatie. De tijd verloopt niet chronologisch, je kwam dus ook meer te weten over hoe Neal en Georgie elkaar hebben ontmoet en over Neals huwelijksaanzoek. Je komt dus steeds meer te weten over de geschiedenis van Georgies en Neals relatie, dit vond ik echt heel goed aan het boek.

Toch had ik meer van dit boek verwacht. Buiten de magische telefoon die contact maakt met het verleden, was er niet heel veel interessant aan dit boek. Wat er allemaal in het boek gebeurde was vrij normaal en ik zal het verhaal van Georgie en Neal niet voor de rest van mijn leven onthouden. Ik heb er veel te lang over gedaan om dit boek uit te lezen en ik denk dat het vooral komt omdat het verhaal me niet echt boeide en er vrijwel geen spanning was.

Hoewel ik dit boek geen super boek vind, ben ik er wel achter gekomen dat Rainbow Rowell een goede schrijfster is. Landline is voor mij gevoel een matig verhaal dat super leuk omschreven wordt. Ik ga dus zeker de andere boeken van Rainbow Rowell lezen, maar ik raad je deze niet aan.

1 hart1 hart0,5 hart