Ter ere van deze herdruk nogmaals de recensie van Tweedehands Vleugels!

In de eerste week van het nieuwe jaar las ik in 2 dagen tijd het boek Tweedehands Vleugels uit! Dit boek overtrof echt al mijn verwachtingen!

Titel: Tweedehands Vleugels
Schrijver: Vanessa Gerrits
ISBN:9789462661783
Aantal pagina’s: 366
Uitgeverij: Dutch Venture Publishing | 2016

Max heeft nieuwe vleugels nodig. En als Kraai – een wezen dat deels mens, deels monster en deels machine is – kan dat alleen maar door ze te stelen van een ander gevleugeld wezen. Een Beschermengel bijvoorbeeld. Iemand zoals Lucy. Lucy verliest alles met haar vleugels: haar vrijheid, haar carrière en mogelijk zelfs de ziel van haar Bestemmeling. Maar één veer blijkt genoeg om haar leven terug in handen te krijgen … Elk met een verborgen agenda, sluiten de Engel en de Kraai een ongewone alliantie. Er staan levens, harten en vleugels op het spel. Maar wat win je als je verliest? En is het het waard?

Het boek is geschreven vanuit 2 perspectieven: dat van Max en dat van Anna-Lucia (kort Lucy) ik vond dit erg leuk aangezien je op deze manier weet wat er bij hen beiden door het hoofd gaat en je leert meer over de karakters en het verleden van de personages.

Wat ik ook heel fijn vond aan dit boek was dat de engelen heel anders benaderd werden dan in andere boeken. Zo was er in de boeken Fallen en Halo bijvoorbeeld een sterk gelovig element aanwezig, waar ik persoonlijk niet zo van houd. In dit boek is er echter geen woord gerept over een hemel of een hel of een God. Er werd wel gesproken over ‘de andere kant’ en ‘het plan’, maar persoonlijk vond ik dat er een heel ander gevoel uitdragen dat een God en een hemel.
Na een tijdje kwam in er achter dat de schrijfster wel vaker een andere benadering heeft voor de clichés  (iets waar ik persoonlijk een heel groot voorstander van ben, yeaah nieuwe ideeën!!) zo waren er wel de typische mythische wezens aanwezig (weerwolven, vampiers), maar niet erg overdreven en had ze er in sommige gevallen haar eigen draai eraan gegeven. Verder werden er ook minder bekende mythische wezens genoemd, gorgonen bijvoorbeeld, waarvan de bekendste gorgoon Medusa is.
En… Ze heeft natuurlijk ook haar eigen wezen gecreëerd! De Kraaien! Je zal wel denken de vogel? Maar nee niet helemaal. Kraaien zijn mensen die geüpgraded zijn met vleugels en andere lichaamsonderdelen van mythische wezens plus de nodige machines om alles werkend te houden.

Het boek is ook erg vlot geschreven, ik heb het dan ook binnen 2 dagen uitgelezen! Page turner alarm!! Het boek zit vol met verrassende plot twists, er waren meerdere situaties waarin ik: NEE! schreeuwde tegen het boek. Dit vind ik zelf altijd super bij boeken!! Ik houd er echt van om verrast te worden door een verhaal en bij Tweedehands Vleugels was dit zeker het geval!

Dus Vanessa Gerrits ik ben fan! Gelukkig kan ik gelijk doorlezen in deel 2!

1 hart1 hart1 hart1 hart0,5 hart

-X- Mirthe