Recensie | Harry Potter and the Philosopher’s Stone | Illustrated Edition

Vandaag een recensie van een boek dat veel mensen al eens hebben gelezen, misschien in een andere uitgave of taal. Ik ga jullie vandaag vertellen wat ik vond van de geïllustreerde editie van Harry Potter and the Philosopher’s Stone van J.K. Rowling.

Harry Potter en de Steen der Wijzen, de Nederlandse versie, luister ik al sinds ik in groep 4 van de basisschool zit. Dat is bijna 15 jaar geleden! Woow ik besef me nu pas hoelang dat geleden is. Ik voel me oud ;). Ik heb het boek nooit meer uitgezet. Om heel eerlijk te zijn luister ik nog steeds bijna dagelijks Harry Potter; terwijl ik een spelletje speel, terwijl ik m’n kamer opruim of gewoon wanneer ik m’n huiswerk aan het maken ben. Het zal je niets verbazen als ik je vertel dat ik groot fan ben van de boeken.

Titel: Harry Potter and the Philosopher’s Stone
9200000011395469
Schrijver: J.K. Rowling
ISBN: 9781408845646
Aantal pagina’s: 248
Uitgever: Bloomsbury

Voor de mensen die het verhaal van Harry Potter nog niet kennen een (hele) korte samenvatting:
Harry Potter groeit op bij zijn oom en tante en neefje Dirk. Ze leiden een doodnormaal leventje tot ongeveer een week voor Harry’s elfde verjaardag, hij krijgt een brief dat hij een tovenaar is en mag gaan studeren aan Zweinstein de beste school voor hekserij en hocus-pocus. Hij maakt ontzettend veel mee in zijn jaar op Zweinstein, waar hij onder andere vrienden en vijanden maakt.

Ik vind het verhaal heerlijk om te lezen, ik droom er helemaal in weg. Ergens weet ik echt wel dat scholen voor tovenaars niet bestaan, maar toch klinkt het allemaal zo echt als je het boek leest. Misschien is er toch wel ergens een school voor tovenaars, waar ik als Dreuzel gewoon geen weet van heb. Ik vind het goed geschreven, je wordt als lezer echt meegetrokken in Harry’s verhaal en je leeft echt met hem mee tijdens zijn avonturen.  En er is ook zo goed nagedacht over allerlei details. Hoe de relaties van de karakters in het boek met elkaar verbonden zijn en hoe alles met elkaar te maken heeft. Iedere keer dat je het boek (of de hele serie) lees, leer je weer meer over de karakters en de rest van de toverwereld.

Het boek, en dan bedoel ik nu het uiterlijk, vind ik ook echt prachtig! De tekeningen zijn erg mooi gemaakt en het boek voelt ook echt fijn aan. Door het hele boek zitten tekeningen verspreid, soms zijn ze zo groot als de pagina en daarna zijn ze weer heel klein. Er zitten afbeeldingen in van de karakter, maar ook van Zweinstein of de Wegisweg. Ook zijn er pagina’s met niet echt een afbeelding, maar deze hebben een gevlekte print waardoor ze er oud uitzien. Wat ik ook zeker een pluspuntje vind is dat de afbeeldingen van de karakters geen portretten zijn van de acteurs in de film. Natuurlijk lijken ze wel op elkaar, maar ze zijn duidelijk anders.

Ik ben echt ontzettend blij met dit boek. Als ik later ooit kinderen heb dan lees ik dit zeker aan ze voor. En ik kan echt niet wachten tot er ook een geïllustreerde editie van het tweede deel, Chamber of Secrets (NL: de Geheime Kamer), uitkomt!

Ga dit boek, als je hem nog niet hebt, zeker even bekijken in de boekhandel zodat je met eigen ogen de prachtige afbeeldingen kunt bewonderen. Mocht dit boek niet bij jou in de boekhandel liggen en wil je toch graag de binnenkant bewonderen? Kijk dan even op bol.com voor een inkijk exemplaar.

-x- Eline