Recensie | Wintermeisjes – Laurie Halse Anderson

Eind januari waren Mirthe en ik samen naar het boekenfestijn in Rotterdam. Dat was natuurlijk erg gezellig en we hebben zeker ook wat mooie boeken gekocht. Wintermeisjes had ik de vorige keer ook al zien liggen, ik vond de kaft zo mooi, maar het verhaal vond ik te heftig. Dit keer heb ik ‘m toch meegenomen. Nu kan dat mooie boek eindelijk in m’n kast staan.

1001004010224359
Bron: goodreads.com

Titel: Wintermeisjes
Schrijver: Laurie Halse Anderson
ISBN: 9789048807253
Aantal pagina’s: 287
Uitgever: Moon | 2010

Lia en Cassie waren beste vriendinnen. Wintermeisjes, bevroren in graatmagere lichamen. Maar nu is Cassie dood. Lia’s moeder is druk met het redden van andere mensenlevens. Haar vader is druk met zijn eigen zaakjes. Haar stiefmoeder Jennifer weet zich geen raad. En het stemmetje in Lia’s hoofd zegt haar steeds opnieuw dat ze zich moet beheersen, sterk moet blijven, meer moet kwijtraken, minder moet wegen. Als ze op deze voet doorgaat – dun, dunner, dunst – verdwijnt ze misschien wel helemaal…

Ik trek mijn gele ochtendjas in mijn slaapkamer aan en kijk of de munten die ik erin heb genaaid de jas niet heel erg laten hangen. Als ik de badkamer inloop, staat Jennifer haar eyeliner in de spiegel bij te werken. Ik ga op de weegschaal staan. 48,53 nepkilo’s.

Ze schrijft het getal in het groene aantekeningenboekje dat in het medicijnkastje woont, naast het ontsmettingsmiddel en bladert door vierentwintig weken van vernederende weeggegevens. ‘Dat is ruim een ons minder dan vorige keer.’ ‘Maar nog steeds ver boven de gevaren zone.’
‘Hmmm.’ Het boekje gaat weer terug in het kastje. De omslag begint al los te raken van het spiraal.

Ik stap van de weegschaal af en verander van onderwerp. ‘Mag ik met Emma na school een ijsje gaan eten?’ De stiefmond gaat open, maar er komen geen woorden uit. Emma is negen. Emma is mollig. Mollig, niet fors, niet zwaar, niet dik. Ze heeft zware botten – net als haar vader, zegt ze – en haar molligheid is perfect. Emma zou een model moeten zijn; dat hebben we honderden keren gehoord bij schoolconcerten en voetbaltoernooien.

Ze is het nieuwe Amerikaanse gemiddelde, een levendig, vlezig meisje met chocolade M&M-ogen en zwierig haar en een liefdesrolletje rondom haar buik.
Jennifer vindt Emma dik mollig, maar ze heeft het lef niet om het hardop te zeggen. ‘Eén bolletje,’ beloof ik. ‘In een bakje.’

Ondanks het absoluut niet vrolijke onderwerp vond ik het ontzettend goed geschreven. Het was zo duidelijk hoe Cassie zich voelde waardoor het een stuk makkelijker werd om me er in in te leven. Zo werd er bijvoorbeeld wanneer ze iets ging eten precies gezegd wat en hoeveel calorieën daar in zitten. Aan de ene kant vond ik dat vervelend om te lezen, maar tegelijkertijd begrijp je dus wel echt veel beter wat er door haar hoofd gaat wanneer ze eet.

Wat ik zelf erg fijn vond aan het boek was dat het heel heel korte hoofdstukken heeft. Zodat je ook als het echt tijd wordt om te gaan slapen gemakkelijk nóg een hoofdstuk kan lezen. En nog één en nog één. Je kent het wel 😉

Ik vond het op een spannende manier geschreven. Al is spannend niet helemaal het juiste woord. Ik wilde gewoon weten hoe het af zou lopen en heb dan ook tot midden in de nacht doorgelezen terwijl ik gewoon naar school moest. Het boek moest uit, ik moest het einde weten! En toen ik het wist.. wat was en ben ik boos zeg! Ahhhhh. Ik kan niet zeggen op wie ik boos ben en waarom, maar als je het boek leest, weet ik zeker dat je begrijpt wat ik bedoel.

Ik ben erg blij dat ik dit boek toch heb gekocht. Ik vond het heel mooi en raad het zeker aan. Ik wil zo graag met iemand praten over het einde!

-x- Eline

1 hart1 hart1 hart1 hart