Recensie: De Stem van de Zee, Mara Li

stem vd zee

In de maand december nam ik namens de Facebook groep Booklovers deel aan de kerstleesclub van uitgeverij Storm! Dit betekende dat ik een exemplaar van ‘De Stem van de Zee’ toegestuurd kreeg om te lezen. Verder betekende dit dat er op bepaalde momenten discussies werden gehouden om bepaalde vragen over het boek en je er een recensie over moest schrijven. Nou hier is hij dan!!

Storm Publishers heel erg bedankt voor de enorm leuke leesclub die jullie georganiseerd hebben en voor het exemplaar van ‘De Stem van de Zee’!

Titel: De Stem van de Zee
Schrijver: Mara Li
ISBN: 9789492098092
Aantal pagina’s: 308
Uitgeverij: Storm Publishers | 2015

Ik ben in de zee geboren. In de nacht dat mama moest bevallen, rolden de golven als reuzen naar het strand en krijste mijn moeder als de meeuwen. Ze riep net zo lang om de zee tot mijn vader er gehoor aan gaf en haar zwoegende lichaam in zijn armen naar buiten droeg. Daar lag ze in een witte jurk op haar rug in de modder, haar benen wijd in de branding. De golven trokken me naar buiten. Voordat mijn vader me vast kon grijpen, had ik al kennis gemaakt met het zilte water.

Nimue kent haar moeder slechts uit verhalen. Na een allesverwoestende storm verlaat ze haar vissersdorp om samen met haar broertje Arthur naar haar op zoek te gaan. In een continent waar de Zwarte Griep steeds meer mensen het leven kost, reist Nimue haar familiegeschiedenis achterna in de hoop dat het zal leiden naar hun moeder. Tijdens haar tocht vertoont een in flarden mist gehulde gestalte zich steeds weer aan haar. Waarom wordt ze door hem achtervolgd? En welke connectie hebben Nimue en Arthur met de Andere Wereld, de sfeer van de geesten?

Het boek is een dystopisch verhaal op een manier geschreven dat het op sommige momenten lijkt dat het in het verleden afspeelt (als in het tijdstip van de middeleeuwen). Op zich vind ik dit heel leuk. Zij het niet dat het aan het begin niet blijkt dat het een dystopisch verhaal is tot er een auto langs komt rijden. Dit vond ik zelf wel een beetje vervelend aangezien ik mijn hele beeld van de wereld van het boek moest aanpassen.

Het verhaal kwam ook pas een beetje laat opgang en ik dacht de eerste 120 pagina’s vaak: waar gaat ze met het verhaal naar toe? Maar toen het verhaal eindelijk op gang kwam heb ik het ook in 1 ruk uitgelezen! De plot ontwikkeling in de tweede helft van het boek was geweldig! Er kwam spanning in het verhaal en er kwamen een hoop interessante karakters in! Karakters waar ik meer over te weten wil komen en door geïntrigeerd ben.

Het boek bevat ook meerdere mythes en legenden wat ik zelf erg leuk vind aan het verhaal. Zo zit de legende van Koning Arthur er in zekere mate in verwerkt (ben zeer benieuwd naar hoe dat verder uitgewerkt gaat worden in de volgende twee delen!!!) en de mythe van de Selkies (waterwezens in dierlijke gedaanten die de aarde kunnen bewandelen in een menselijke gedaanten). Zelf vind ik mythes en sagen erg interessant en vond de manier waarop het met het verhaal verweven is heel goed gedaan! Complimenten aan Mara Li!

Ik ben heel erg benieuwd naar wat deel 2 en 3 gaan brengen. Dit boek heeft ervoor gezorgd dat ik erg nieuwsgierig ben geworden naar deze nieuwe soort dystopische wereld! Voor nu 3 sterren, want de komende delen kunnen alleen maar nog beter zijn!

1 hart1 hart1 hart

-x- Mirthe