Recensie Onsterfelijk, Julie Kagawa

Nadat ik op 30 oktober Julie Kagawa heb ontmoet, werd ik ook wat nieuwsgieriger naar haar andere boeken. De serie ‘Blood of Eden’ had ik tot nu toe altijd weer terug op de plank gezet. Het onderwerp (vampieren) trok mij niet meer zo, mijn ‘Twilight fase’ heb ik namelijk wel een beetje gehad nu. Echter toen Julie over deze serie vertelde tijdens de signeersessie bij Donner Rotterdam werd ik toch wel een beetje nieuwsgierig. Ze vertelde namelijk dat ze eerst een post-apocalyptische wereld had bedacht, maar nog niet zo goed wist wat ermee te doen. Toen haar agent haar vertelde dat ze wilde dat Julie een vampieren boek schreef, plaatste ze deze in de wereld die ze al had bedacht. Hierdoor had ik echt even een: dit boek MOET ik lezen momentje.

9200000019697363

Titel: Onsterfelijk | Blood of Eden deel 1
Schrijver: Julie Kagawa
ISBN: 9789034755896
Aantal pagina’s: 447
Uitgever: Harlequin Young Adult | 2013

De zeventienjarige Allie moet zien te overleven in een verwoeste wereld waarin vampiers de macht hebben. Nadat een van haar voedselstrooptochten haar bijna fataal is geworden, laat meestervampier Kanin haar kiezen: sterven of een vampier worden. Ze kiest voor het laatste, en dat brengt weer heel andere problemen met zich mee. Wat het betekent om een vampier te zijn, merkt ze pas echt als ze verliefd wordt op de dappere, loyale – en zéér menselijke – Zeke. Wat zal er gebeuren als hij erachter komt wat ze werkelijk is? Haar hart mag dan niet meer kloppen, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebroken kan worden…

De wereld die Kagawa heeft bedacht voor de Blood of Eden trilogie vind ik echt geweldig, maar ja ik houd wel van post apocalyptische werelden.

Het boek is vermakelijk, wel leuk. Ik roep nou niet gelijk: ‘Mijn nieuwe lievelingsboek!’, maar vond het wel een leuk boek. Ik vond het fijn om vampiers eens in een ander daglicht te zien staan (hehe ;)). Vampiers leven over het algemeen verstopt binnen een samenleving en weet niemand van hun bestaan af. Met dit aspect van de vampierverhalen had ik het wel een beetje gehad. Ik was daarom ook heel blij met ‘Onsterfelijk’ waarbij vampiers nu de overgebleven samenleving besturen en in zekere mate de mensen onderdrukken. Klinkt raar, maar ik vond het heerlijk om over de echte monsters te lezen, die niet op dierenbloed kunnen leven, die geen lijken hoeven te verstoppen en die niet de hele tijd stiekem hoeven te doen. Allie is een echte powervrouw ze is slim, heeft een sterke wil en is een super goed met haar katana.

Julie Kagawa is wat mij betreft een meester in het scheppen van werelden en levendige karakters. Al haar personages zijn geloofwaardig, blijven trouw aan zichzelf. De verschillen tussen de vampiers en de mensen vond ik ook erg leuk om over te lezen. Wat mij betreft is Julie Kagawa er goed in geslaagd om de verschillen tussen de twee soorten weer te geven, mede doordat de hoofdpersoon al deze verschillen zelf ondervindt en er mee moet leren omgaan.

Dit boek is erg spannend geschreven. Julie Kagawa schrijft wat mij betreft op een manier waardoor je telkens denkt: ‘en nu?!’ niet per se als in hoe gaat het verder, maar op een manier waardoor ik telkens denk waar gaat het verhaal nu heen. Wat gaat er komen? En dat is wat ik zo fijn vind aan dit boek. Het niet weten of doorhebben hoe het plot zich verder gaat ontwikkelen. Natuurlijk wel vermoedens hebben (die vervolgens vaker niet kloppen dan wel), maar het gewoon niet weten vind ik als lezer erg fijn.

Kortom, ik vond het een leuk boek en heb veel plezier gehad tijdens het lezen. Ga ik de volgende delen lezen? Zeker weten! Ik wil meer lezen over deze wereld vol vampiers en vooral meer lezen over Allie.

Oh en deze boekenserie is net opnieuw uitgebracht met nieuwe covers, die ik toch eigenlijk wel veel mooier vind dan de oude covers 🙂

1 hart1 hart1 hart0,5 hart

-x- Mirthe