Recensie: Kapot – Carry Slee

kapot-omslag
Bron: carryslee.nl

Ergens begin vorige week zei m’n moeder dat Carry Slee een nieuw boek heeft uitgebracht. Vroeger toen ik klein was, las ik alle boeken van Carry Slee altijd in één ruk uit. Ze waren zo leuk en boeiend dat ik maar door bleef lezen. Hierdoor ben ik meteen begonnen aan Kapot, maar of ik Kapot net zo leuk vond als de andere boeken van Carry Slee?

Titel: Kapot
Schrijver: Carry Slee
ISBN: 9789048826575
Aantal pagina’s: 272
Uitever: Overamstel | 2015

Julia en haar broer Thijs spelen samen in een succesvolle band. Ze hebben veel vrienden en zijn alle twee tot over hun oren verliefd. Een heerlijk leventje dus. Ze hadden nooit kunnen denken dat het kon gebeuren, maar ineens wordt alles anders. Het drama dat zich thuis afspeelt zet Julia en Thijs lijnrecht tegenover elkaar en dreigt alles kapot te maken.

Dit boek heeft wel wat overeenkomsten met de andere boeken die Carry Slee heeft geschreven. Zo zit het net als veel van haar andere boeken vol met verliefdheid, problemen thuis, vrienden en de liefde.

De dramatische gebeurtenis die in dit boek de hoofdrol speelt is de scheiding van de ouders van Thijs en Julia. Hun ouders blijven maar ruziën en geven elkaar van vanalles de schuld. Het ergste is dat ze proberen hun kinderen tegen de andere ouder op te zetten.

Persoonlijk vond ik het heel vervelend om steeds maar weer te lezen dat er ruzie werd gemaakt. Het vrolijkte me absoluut niet op. Er kwamen ook zeker wel een aantal leuke stukjes in het boek voor, maar ruzie was een nogal terugkerend iets. Wat natuurlijk ook helemaal niet gek is aangezien een scheiding over het algemeen niet leuk, vrolijk en lachend gaat.

De stukken waar ik heel erg van genoten heb waren de stukken waarin er liedjes geschreven werden door Julia en soms samen met haar broer Thijs. En ook wanneer er gespeeld werd met de band en tevens vriendengroep van Julia en Thijs. En natuurlijk de momenten over de liefde en hoe dat niet altijd even makkelijk verloopt. Iedereen kent dat waarschijnlijk wel, dat je iemand leuk vindt en het maar niet durft te vertellen. Of hoe zich een jaloezie ontwikkelt wanneer een van je vrienden een relatie heeft en je dan keihard laat vallen. Niet heel leuk, maar wel heel realistisch.

Dit boek heb ik vrij vlot uitgelezen, maar dat kwam meer omdat ik me steeds afvroeg wanneer het echt leuk en spannend zou worden. Ongeveer de laatste 20 bladzijdes vond ik echt het leukst en toen vond ik het nog best jammer dat het verhaal was afgelopen. Want ik kan natuurlijk niet gaan vertellen wat er allemaal gebeurde, maar in dat laatste gedeelte gebeurden er een hoop leuke dingen die een gedeelte van de ruzies ook wel weer goed maakten.

Dit boek is geschreven voor kinderen met de leeftijd 13+, dit zag ik pas achteraf en het zou heel goed kunnen dat ik het boek daarom niet zo heel erg leuk vond om te lezen. Want waarschijnlijk ben ik als bijna 21 jarige deze doelgroep dan toch helaas ontgroeid. En ik denk dan ook dat het voor de jongere lezer zeker een leuk boek zal zijn, net zoals ik toen ik jonger was alle boeken van Carry Slee leuk vond.

1 hart1 hart0,5 hart

-x- Eline
Koop bij bol.com